Малките промени, които да подобрят вкуса на храната, когато имате рак

mandjah

Ребека Кац е основател на Оздравителна кухня(Healing Kitchens LLC ) и е национално признат експерт в САЩ в ролята на храната в подкрепа на здравето на хора с хронични заболявания.   Госпожа Кац има магистърска степен по образование в областта на здравеопазването и храненето и е получила кулинарното си обучение в Нюйоркския институт за гурме кухня, за здраве и кулинарни изкуства. Тя е автор на наградената готварска книга „Кухнята за борба с рака: Подхранващи рецепти с голям вкус за лечение на рак и отвъд“, както и на още 5 други готварски книги, фокусирани върху връзката между храната и здравето.

Независимо колко тежка е борбата с рака, храната има капацитета да внесе комфорт и радост в нашия живот, дори и при болезнени обстоятелства. В крайна сметка, преминаването през живота с рак не е само оцеляване; става въпрос за процъфтяване. Важно е да следвате съветите на вашите медицински специалисти, като и тези на онкологичния диетолог, що се отнася до вашето хранене, така че не забравяйте да обсъдите с тях хранително диетичния си режим. Тук ще се съсредоточа върху техники и съвети, които ще доведат до прекрасни, вкусни ястия, пълни със здравословни съставки.

Повече от 20 години съм привърженик на това, което наричам „силата на храната”. Помагам на хората да създадат връзка с храната, използвайки аромат, за да запалят взрив от цвят в това, което в противен случай би могло да се сведе до „черно-бял“ хранителен свят. Открих, че помагането на хората да правят подхранващи, лечебни и радостни връзки с храната им дава възможност да живеят по-щастлив и по-здравословен живот.

Преди няколко години участвах на семинар за оцелели с рак редом със здравни специалисти в Станфордския университет. Работихме заедно, за да персонализираме опита си с храната. Всеки човек имаше нещо различно със своите вкусови рецептори и ние успяхме да приспособим всяко ястие, така че да отговаря на неговите индивидуални нужди и възприятия. Налагаха се дребни корекции като добавяне на щипка сол, няколко капки пресен лимонов сок или капчица зехтин. Но тези мънички подобрения направиха огромна промяна. Хората от публиката се научиха, как да използват този подход за приспособяване на храната към собственото си небце, в собствената си чиния.

Описвам тези малки корекции на вкуса като „FASS“, което е съкращение от английски за мазнини, киселина, сол и сладко. Научаването на тази кулинарна алхимия за персонализиране на вкуса на храната ви може да бъде пълен смяна на играта за хора, които са загубили апетита си.

Например, ако вашите вкусови рецептори казват:

  • Всичко има метален вкус. Добавете малко подсладител, като клас тъмен кленов сироп или нектар от агаве, и щипка лимон. Можете също да опитате да добавите мазнини, като ядков крем или масло.
  • Храната има много сладък вкус. Започнете с добавяне на 6 капки лимонов или липов сок. Продължавайте да го добавяте на малки стъпки, докато сладкият вкус се приглуши.
  • Храната има много солен вкус. Добавете ¼ чаена лъжичка лимонов сок. Приглушава вкуса на солта.
  • Храната има твърде горчив вкус. Добавете малко подсладител, като кленов сироп или нектар от агаве.
  • Храната има вкус на картон. Добавете малко морска сол, докато ароматът на ястието се придвижи към предната част на езика. Добавянето на пресен лимонов сок също помага.

Ако имате проблеми с преглъщането или справянето с афтите в устата може да добавете мазнини, като ядков крем, към храната си. Яжте по течно-кашави или пюрирани храни, като супи и булъони. Избягвайте силни подправки като джинджифил, къри, люспи от червен пипер и други.

Малки промени като гореизброените в хранителния режим могат да доведат до по-голяма промяна в това как се чувствате и да подпомогнат възстановяването Ви. Ето някои други общи съвети, които трябва да имате впредвид:

Останете хидратирани! Не забравяйте да пиете често вода, чай или други течности. Зеленчуците и супите също помагат да поддържате тялото си хидратирано.

Яжте 4 до 6  пъти дневно разделете порциона си на по-малки, но по-чести хранения, вместо типичните 3 по-големи хранения.

Ограничете или избягвайте силно преработените храни и полуфабрикатите.Така ще намалите много добавени захари, нездравословни мазнини, консерванти и оцветители. Ограничаването или избягването на определени храни не означава, че сте осъдени да ядете безвкусни храни. Използвайте FASS, за да приведете „вкус“ към ежедневното хранене, като същевременно подхранвате тялото си.

Яжте разнообразни храни, включително зеленчуци, плодове, постни протеини, боб, бобови растения, ядки, семена и други пълнозърнести храни, богати на  здравословни мазнини. По този начин ще си набавите повечето ценни витамини и минерали. Стремете се да косумирате различни плодове и зеленчуци всеки ден.

Варените зеленчуци може да се ядат по-лесно от суровите зеленчуци. Както суровите, така и варените зеленчуци са полезни.

Добавете билки и подправки както към храни, така и към напитки, а изплащането ще бъде с голям вкус и хранителни вещества.

Бъдете подготвени и запасете килера си с истинска храна. Помислете завашия килер, хладилник и фризер като куфар за кулинарна медицина. Ако сте приготвили повече, можете да съхраните останалата част в хладилника или фризера за по-късно.

Направете готвенето част от вашето ежедневие. Тренирайте всеки ден в  кухнята си, като упражнявате своите „кулинарни мускули“. Гответе и хапвайте с приятели и семейството, за да подхранвате тялото си, трябва и ума и душата да са сити.

Съсредоточете се върху това, което можете да ядете, а не върху това, от което се отказвате. Има много вкусни храни, на които все още можете да се насладите.

Винаги може да потърсите съвет от специализиран диетолог, който да задоволи Вашите уникални хранителни нужди.

 

 

Преведено и адаптирано от Д-р Надя Накова, дм

Коментари

Loading