Обади се

Да си родител, живеейки с рак

Да си родител, живеейки с диагнозата рак, често e физически и емоционално изтощаващо. Сигурно се чудите как човек може да се справи в борбата с рака едновременно грижейки се за семейството. Започнете да приемате предложена помощ от околните и не се страхувайте да поискате помощ, когато ви е необходима.

Помощ от семейството и приятелите

Ако имате партньор в живота, обсъдете с него как да разпределите родителските задължения. Не забравяйте да оцените подкрепата, която партньорът ви оказва в тази ситуация. Важно е да разговаряте открито един с друг, за да решите възникнали проблеми, свързани с грижите за семейството. Други членове на семейството, приятели и съседи също може да искат да помогнат, но да не знаят как. Изгответе си списък от задачи, за които ви е нужна помощ. Примери за такива задачи са: вземане на децата от училище, разхождане на кучето, пазаруване или помощ в домашните задължения. Когато някой човек предложи помощ, итберете задача от изготвения списък, която да е удачна за него. Например, помолете майка на съученик на вашето дете да го води на училище.

Помощ от детето

Когато родителят е диагностициран с рак, детето често се чувства безсилно да промени обстоятелствата. Ако поискате помощ от детето за почистване на дома например, това може да му помогне да се почувства по-полезно. Стремете се всичко да бъде в баланс и да не натоварвате детето с повече задължения, отколкото то може да поеме. Това може да добави допълнителен стрес и тревога на Вашето дете.

Когато водите разговор с детето си за помощ вкъщи му обяснете, че ще имате нужда от помощ и че всеки в семейството трябва да се включи. Това е съвместна работа. Например, ако задачата е почистване на масата след вечеря, нека едното дете да вдигне чиниите, другото да ги сложи в миалната машина, а съпругът да изхвърли боклуците. Ако имате повече от едно дете, помолете ги да си помагат едно на друго. По-големите деца могат да помагат с осигуряване на превоз и помагане за писане на домашните на по-малките. Малките деца могат да си помагат в събирането на играчките или да сгъват прането. Оценявайте помощта, която оказват децата. Казвайте често "благодаря" или ги награждавайте за добре свършената работа със семейна кино вечер, водене на сладкарница или увеличаване на позволеното време на гледане на телевизия. Имайте предвид, че децата най-вероятно не са експерти в почистването и не вършат домашните си задължения толкова прецизно, колкото голям човек. Оценявайте техните усилия, това ще ги мотивира.

Помислете за вашите приоритети

Повечето родители имат много задачи в семейния график. Важно е да приемете, че нямате времето и енергията за всичко. Бъдете реалисти за това какво можете и какво не можете да свършите.

Изгответе списък с нещата, които трябва да бъдат свършени. Включете в него домакинските задължения, грижите за децата и задачите, свързани с лечението на рака. След това решете кои неща са приоритетни за Вас и кои можете да оставите да бъдат свършени от някой друг или да не бъдат свършени изобщо. Направете календар със семейните задължения на всеки, така че той да бъде видим от всички в семейството. Обсъждайте плановете заедно в началото на всяка седмица или вечерта преди следващия ден.

Тези съвети могат да бъдат полезни за организиране на ежедневните задачи:

  • Възползвайте се от онлайн пазаруване. Много магазини вече предлагат пазаруване през интернет с доставка до дома, дори и на хранителни продукти. Така може да купувате много от нещата, които са ви необходими като домашни потреби, училищни принадлежности за децата и храна за домашните любимци. Може също да се абониране за пералня и химическо чистене, които предлагат услуга за взимане и доставяне на дрехи от и до дома.
  • Прекарвайте по-малко време в кухнята. Ако обичате да готвите, опитайте се да приготвяте храната в по-големи количества, част от която да се поставя в хладилника и да послужат за следващ обяд или вечеря.
  • Вместо да почиствате цялостно къщата, помислете кои неща са най-важни за свършване. Например по-малки наложителни задачи като миене на чинии или събиране на детските играчки от пода. Ако е възможно, наемете човек, който да почиства основно къщата веднъж или два пъти месечно.
  • Преосмислете ежедневните си дейности и се фокусирайте върху една или две, които са най-важни за вас. Не започвайте нови неща докато не възвърнете енергията си, която ще е необходима за тях.

Погрижете се за себе си

С толкова много задължения в ежедневието, лесно може да пренебрегнете собствените си нужди. Направете грижата за самите вас приоритет, за да може да се грижите и за семейството си по адекватен начин. Ако изпитвате умора, гадене, болки или депресия, консултирайте се с лекуващия лекар, за да разберете как да ги повлияете. Може да потърсите помощ от психолог или да се свържете с групи за взаимопомощ, където да откриете хора, сблъскващи се със същите проблеми и да споделяте опит.   

Намерете време да правите неща, които ви доставят удоволствие, като срещи с приятели, ходене на кино и други. Не се чувствайте виновни за това, че отделяте време само за себе си, когато прането не е готово или когато детето ви иска да го закарате до дома на приятел. Времето, прекарано в почивка и приятни занимания помага за възстановяване на енергията и Ви зарежда със силите, които са ви необходими за да се грижите за семейството си.